UTSTÄLLNINGAR

Ansökan till GALLERI AM salonger 2026

Regler för ansökan

Vem kan ansöka?
Alla som är bosatta eller vistas en längre tid i Sverige och är födda 2005 eller tidigare är välkomna att ansöka.


Vad kostar det?

Det är gratis att ställa ut din konst på galleriam.se.

Vid försäljning tar vi en kommissionsavgift om 30 % av försäljningspriset

Galleri AM söker ständigt efter nya talangfulla konstnärer som vill nå ut med sin konst genom vårt kundunderlag och nätverk.

Är du konstnär och vill få chansen att sälja din konst via oss? Fyll i din ansökan nedan och bli en av de nya talanger vi letar efter.


Villkor för försäljning på Galleri AM
Inlämnade konstverk bedöms av vårt erfarna team med över 20 års erfarenhet av konst.

Vi lägger stor vikt vid konstverkets unika uttryck, budskap, kvalitet, och teknik, samt konstnärens bakgrund, tidigare utställningar och personlighet. För att säkerställa bästa pris till våra kunder får konstverk som säljs via Galleri AM inte vara tillgängliga på andra plattformar till ett lägre pris.

Vi accepterar originalkonst för försäljning.


Vad händer med de fotografier jag skickar in efter jurybedömningen?

Fotografierna skickas inte tillbaka till dig, och vi har tyvärr ingen möjlighet att spara materialet. Om ditt/dina bidrag väljs ut för utställningen, kommer ett av fotografierna att tryckas vår katalog, men det sparas inte. Genom att skicka in fotografierna och din ansökan ger du Galleri AM tillstånd att publicera bilderna i katalogen och på Galleri AM webbplats utan ersättning. Du godkänner även att fotografierna kan erbjudas till pressen för fri publicering i samband med mediebevakningen av salongen.


Hur många verk får jag ansöka med?

Du kan ansöka med upp till 10 verk. Alla verk måste vara till salu och får vara högst fem år gamla, helst utan att ha ställts ut tidigare. Uppgifterna om pris och antal exemplar till försäljning (om verket säljs i upplaga) är bindande och kan inte ändras i efterhand. Priset ska inkludera allt som köparen ser, inklusive exempelvis ram, samt Galleri AMs provision på 30 procent. Det angivna priset ska vara rimligt både ur försäkrings- och marknadsperspektiv.


Hur ansöker man?
Fyll i formuläret nedan och skicka in det tillsammans med en länk till din hemsida eller portfölj. Detta hjälper oss att bedöma din konst och gå vidare till nästa steg i ansökningsprocessen. Vi svarar normalt inom 10 arbetsdagar beroende på arbetsbelastning.


Observera – Fullbokat för 2025
Alla platser för Utställning Salong 2025 är nu fullbokade.

Det finns fortfarande ett fåtal platser kvar för 2026, och vi tar nu emot ansökningar löpnande tills vidare.

👉 Vi ser helst att du ansöker via vårt formulär:
Ansökningsformulär 2026

Det går även bra att skicka ansökan, inklusive fotografier, på något av följande sätt:
– Per post: Märk kuvertet med "Utställning Salong 2026"och skicka till:
Galleri AM
Östergatan 59
262 35 Ängelholm

– Digitalt: Mejla din ansökan till exhibition@galleriam.se


När och hur får jag veta om jag blivit antagen?

Juryns beslut skickas ut via e-post tillsammans med detaljerad information om inlämning av antagna verk, försäljningsrutiner med mera. 


Packning och transport av verken

Deltagaren ansvarar själv för att packa och transportera sina verk till Galleri AM, samt för eventuell transportförsäkring och återtransport efter utställningen.


Hur får jag betalt om någon köper mitt verk?

Vid försäljning av de utställda verken tar Galleri AM ut en provision på 30 procent. Det pris du anger i ansökningsblanketten ska därför inkludera denna provision. Utbetalning sker när köparen har betalat hela beloppet, efter avdrag för provisionen. Inom 30 dagar efter avslutad utställning.


Vart vänder jag mig om jag behöver mer information?

Från och med februari 2025 kan du få information om Salongen 2026 genom att maila till

exhibition@galleriam.se